آموزش کاشت درخت همراه با نکات مهم در هر مرحله از کاشت

کاشت درخت همواره یکی از بهترین انتخاب ها برای تزیین خانه و حیات می باشد. اگر کمی به قبل تر برگردیم متوجه میشیم که کاشت درخت در حیاط خانه، جلوی در و... یکی از سنت های دیرینه ی ایرانیان می باشد و فقط به باغ و مزارع منتهی نشده است. پس اگر قصد کاشت درخت را دارید و به دنبال آموزشی صحیح هستید با ما در ادامه ی مقاله همراه شوید.

 

اهمیت کاشت درخت

کاشت درخت همواره از نظر های زیادی مورد اهمیت می باشد. در ابتدا وجود باغ و کشت میوه یکی از مهمترین دلایل کاشتن درختان میوه می باشد، اما از نظر علمی برای کمک به پاکی هوا و از بین بردن کربن دی اکسید و تولید اکسیژن توسط انواع درختان، کاشت درخت امری ضروری می باشد. حال ذکر این نکته بسیار مهم می باشد که وجود درخت برای بهتر شدن روحیه افراد در نواحی شهری و وجود سرسبزی و شادابی طبیعت به مراتب بسیار مرسوم و منطقی است، به همین دلیل علاوه بر وجود پارک ها و فضای سبز در اکثر نقاط شهری افراد ترجیح می دهند در حیاط خانه ی خود نیز درخت های مختلف میوه و تزیئنی بکارند.

 

قدم اول برای کاشت درخت

برای کاشت درخت ابتدا باید تصمیم بگیرید چه درختی را انتخاب می کنید. مهم ترین موارد در انتخاب درخت، سلیقه ی شخصی شما، نوع آب و هوای منطقه، نوع خاک منطقه و همچنین متراژ باغچه ی شما می باشد. شما باید در ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید درخت های تزئینی بکارید یا درختان میوه، سپس با توجه به سردسیری یا گرمسیری منطقه ی زندگی تان نوع درخت را انتخاب کنید چرا که برخی درختان برای رشد و میوه دادن به آب و هوای گرم و برخی دیگر به آب و هوای سرد احتیاج دارند، پس از بررسی تمام موارد و تصمیم گیری درست می توانید قدم بعدی یعنی تهیه نهال درخت را شروع کنید.

 

کاشت درخت

 

تهیه نهال درخت

نهال اولین مرحله از شروع زندگی گیاه به عنوان درخت می باشد. قبل از نهال بودن گیاه یا دانه و یا قلمه می باشد و زندگی درخت گانه ای ندارد، اما بعد از این که به سن نهال رسید دیگر وقت آن است که درخت را در جای ثابتی برای سالیان سال و تا انتهای عمر درخت بکارید. بعضی ها به جای خرید و کاشت نهال سمت روش های سنتی مانند گرفتن قلمه از درخت و یا کاشت هسته ی میوه می روند. اگرچه این روش ها در درخت های گونان جواب می دهد، به طور مثال قلمه گرفتن برای درخت انگور، کاشت هسته برای درخت پرتقال می تواند جوابگو باشد، اما علاوه بر ریسکی بودن بسیار زمانگیر می باشد و حداقل فرد دو الی سه سال از روش کاشت نهال عقب است. پس بهترین و بدون ریسک ترین روش برای کاشت یک درخت، کاشت نهال درخت می باشد.

 

سنجیدن نوع خاک برای کاشت انواع درختان

برای کاشت درخت به روشی اصولی ، ابتدا باید جنس خاک را بسنجید، خاک حاصلخیز خاکی با رنگ قهوه ای تیر و کمی مایل به قرمزی می باشد که اگر آن را در دست بفشارید، خاک ها به هم میچسبند و با یک ضربه یواش دوباره پودر می شوند، این خاک ها معمولا" چسبناک هستند و اگر به آنها دست بزنید دست شما کثیف می شود،اهمیت حاصلخیز بودن خاک به نوع مواد مغذی و معدنی موجود در خاک برمی گردد، اگر خاک نامغذی و فقیز باشد، درخت به هیچ وجه درست رشد نمی کند و حتی اگر بتواند قد بکشد، میوه و ثمره رضایت بخشی نخواهد داشت، بعضی افراد در صورتی که خاک به مقدار کافی حاصلخیز نباشد، با خرید خاک سطحی از مراکز خدمات باغبانی، مقداری خاک را تقویت می کنند.

 

آماده سازی محیط برای کاشت درخت

برای آماده سازی محیط کاشت درخت، ابتدا باید محیط را به صورت کامل تمیز نمایید، یعنی هیچ آثاری از مواد شیمیایی و مصالح ساختمانی و یا زباله های شیمیایی در محیط وجود نداشته باشد، چاله ها را تا عمق مناسب درخت ها حفر کنید و پس از گذاشتن ریشه ی نهال در خاک، دور آن را کامل خاک بریزید و ثابت کنید. پس از کاشتن نهال باید مرتب آن را آبیاری کنید، از دادن کود های سنگین و شیمیایی برای رشد بیشتر نهال خودداری نمایید و در صورت نیاز با مشاوره افراد کارشناس کود مناسب و سمپاشی ار در فواصل زمانی مناسب در نظر بگیرید.

 

آموزش کاشت درخت

 

عمق مناسب چاله برای کاشت نهال

یکی از مهم ترین موارد در کاشت درخت عمق چاله ی درخت می باشد. درختان مختلف با توجه به خصیصه های منحصر به فرد نیاز به عمق های مختلف دارند، بعضی درختان مرتب ریشه می دوانند و به سمت پایین یا اطراف رشد می کنند، پس بهتر است درخت را در جایی که، لوله ی آب و فاضلاب، سیم های برق، کانال و... وجود دارد نکارید، چرا که ممکن است چند سال بعد از کاشت درخت منجر به خسارت شود. عمق چاله باید از ارتفاع ریشه بیشتر باشد تا ریشه به راحتی و به طور کامل در بستر خاک جای بگیرد و به هیج وجه نباید حتی یک شاخه از ریشه بیرون از خاک باشد، چوت به اصطلاح هوا می کشد و باعث خراب شدن کل درخت می گردد. برای صحت از سلامت ریشه قبل از کاشت آن را در معرض هوا و نور مستقیم قرار ندهید و حتما" دوره ریشه نهال رو با یک محافظ پلاستیکی به طور کامل مسدود کنید.

امید می رود اطلاعات ارائه شده برای شما مفید باشد، شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خاک مناسب درخت، کود های مختلف، نهال های متنوع با مشاورین سایت تماس حاصل فرمایید.

پرسش و پاسخ‌ها