اصول جابجایی درختان بزرگ

جابجایی درختان بزرگ دارای اصول خاصی می باشد که باید در زمان مناسب و به مکان مطلوبی انتقال داده شود. بهترین زمان برای انتقال درختان فصل بهار و پاییز می باشد که در این ایام از سال ریشه درختان می توانند مجددا خود را در خاک جدید محکم کرده و به شرایط اولیه برگردند.

 

جابجایی درختان بزرگ

نحوه جابجایی درخت های بزرگ شرایط و اصول خاص خود را می طلبد که باید تحت نظارت افراد مجرب و کاربلد در زمان مناسب اجرا شود. انتقال موفق درختان بزرگ به زمان انتقال درخت، عملیات اجرایی و تصمیمات اتخاذ شده بستگی خواهد داشت از این رو افراد برای اینکه بتوانند در انتقال و جابجایی درختان به صورت حرفه عمل کنند بهتر است ابتدا یک سری اطلاعات مفید در این خصوص به دست آورند. در نظر داشته باشید زمانی می توان به طور موفق جابجایی یک درخت به زمین کاشت را انجام داد که درخت مد نظر بالغ باشد درختان در زمان انتقال به مشکلات بسیاری دچار می شوند که اصلی ترین دلیل این موضوع به وجود آمدن تغییراتی در توانایی جذب آب در اثر از بین رفتن تعدادی بیشمار از ریشه هایشان می شود. در جابجایی درختان بزرگ باید دقت داشته باشید که ریشه با بی آبی مواجه نشود که این موضوع سبب از بین رفتن ریشه ها می شود که با از بین رفتن ریشه درختان ترکیبات هورمونی و تولید دوباره ریشه نیز نابود خواهد شد که در نتیجه کار توانایی و قدرت درختان بسیار کاهش خواهد یافت. حفاظت های پس از انتقال برای تامین مقاومت و توانایی گیاه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و از این طریق می توان شاهد موفقیت و عدم موفقیت انتقال خود باشیم. در بازار فروش درختان به سه روش قابل تهیه می شود که ریشه لخت، ریشه توپی شده و پیچانده شده درون پارچه و گلدان از جمله این سه نوع به شمار می روند.

 

جابجایی درخت

 

سه روش مطمئن جابجایی درختان بزرگ

برای جابجایی درختان بزرگ سه روش وجود دارد که مخاطبان می توانند با توجه به وضعیت درختان و انتخاب خود مناسب ترین گزینه را برای اجرای این کار در اولویت قرار دهند. ضرورت انتقال درختان به جای قطع کردن در سال های اخیر بسیار مورد توجه مسئولین واقع بوده که در این میان نوع گونه درخت، زمان جابجایی و مکان مناسب برای انتقال از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. روش اول جابجایی ریشه برهنه کردن، روش دوم گونی پیچی کردن و روش سوم استفاده از ماشین الات مخصوص می باشد. که در این میان می توان گفت با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در فناوری و تکنولوژی اغلب کاربران به سوی بهره مندی از دستگاه های به روز امروزی روی آورده اند در روش سوم از جابجایی درختان بدون وارد شدن آسیب بزرگ بر ریشه ها و شاخه ها آن در کوتاه ترین مدت زمان اجرا شده و بیشترین روش جابجایی گیاهان از این طریق صورت می پذیرد.

 

الزامات قبل از انتقال درخت به مکان جدید

در خصوص انتقال درختان بزرگ بهتر است یک سری مسائل را مورد بررسی قرار دهید که در این میان می توان به الزامات مربوطه به قبل از حمل درخت به مکان جدید اشاره نمود. در برخی مواقع بدون اینکه مکان کاشت را مشخص کنیم اقدام به حمل درخت می کنیم که این موضوع می تواند به دلیل عدم کاشتن مجدد درخت در اسرع وقت برای ریشه و مقاومت گیاه مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. در نظر داشته باشید که فضای مورد نیاز برای زمانی که درخت به بلوغ کامل و اوج رشد خود چه مقداری می باشد و بالای مکان را از لحاظ وجود خطوط انتقال قدرت بررسی نمایید. درختان بزرگ را زیر خطوط برق نباید کاشت چرا که می تواند آسیب های جدی به تجهیزات وارد سازد.

 

اصول جابجایی درخت

 

مراقبت های بعد از کاشتن درخت

در جابجایی درختان بزرگ نباید اجازه دهید خاک اطراف حفره چون یک زیر گلدانی عمل کند اندازه آبیاری خاک های اطراف حفره همانند رطوبت خاک اطراف ریشه از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. در صورتی که خاک را همواره مرطوب نگه داریم در این صورت ریشه های جدید می تواند در اولین فصل شکوفایی از حفره به خاک اطراف رشد داشته باشد و هرچه زودتر این فرایند صورت بگیرد درخت زودتر می تواند به شرایط اولیه خود برگردد از این رو سعی کنید همیشه رطوبت گلوله خاکی اطراف ریشه و خاک های اطراف را بررسی کنید.

 

زمان انتقال درخت

برای انتقال و جابجایی درختان بزرگ بایستی در بهترین زمان اقدام نمود تا بتوان موفقیت قابل انتظار از انتقال را به وضوح مشاهده نمود. بهترین زمان برای انتقال درختان بزرگ اوایل فصل بهار که گیاه هنوز در خواب زمستانی به سر می برد، می باشد در این زمان از انتقال درختان می توانند تا شروع فصل تابستان ریشه خود را در خاک جدید محکم تر کرده و بخش مکفی از ریشه هایش را بازیابی می کند در این فصل از انتقال نیاز درختان به آب بیشتر می شود. هم چنین اواخر تابستان و اوایل پاییز یکی دیگر از بهترین زمان هایی می باشد که افراد می توانند برای انتقال درختان اقدام نمایند در این زمان درختان از رشد دست نگه داشته و به خواب زمستانی می روند به گونه ای می توان گفت اغلب درختان در این فصل از سال برای انتقال و جابجایی، پاسخ خوبی را می دهند. در نظر داشته باشید که دیر کردن در جابجایی درختان می تواند مشکلاتی از جمله سوختگی زمستانی و خشک شدن برخی از شاخه های درختان شود.

 

خدمات جابجایی درخت

 

نکاتی پیرامون جابجایی درختان بزرگ

آبیاری پس از جابجایی درختان بزرگ از مهمترین اصل هایی می باشد که باید در اولویت مراقبت های پس از انتقال واقع شود چرا که درختان تازه انتقال یافته از آبیاری کم یا زیاد می میرند و از بین می روند از این رو باید در مقدار آبیاری آنها بسیار دقت داشته باشیم. در زمان فصل رشد هر هفته رطوبت خاک اطراف ریشه باید چک شود و بخش 10 سانتی فوقانی خاک باید مرطوب باشد در صورتی که باران نبارد هر درخت با قطر 8 سانتی متر به 240 الی 320 لیتر آب در هر 10 روز نیاز دارد.

 

پرسش و پاسخ‌ها